LoH / A-traktor

Abrahamssons Bilel är återförsäljare samt arbetar med att montera LoH:s produkter.

Vi säljer mest av varvtalsregulatorer och induktionsgivare i samband med A-traktorbyggen.

De flesta bilar går att bygga om, men ibland ställer alla regler till det…

Vi har alltid bra pris på installation och hjälper er så klart om ni har några funderingar.  Läs gärna ”Vanliga frågor och svar” nedan om du funderar på att bygga en A-traktor.

E

Har ett mindre lager hemma...

E

Beställer så klart det som önskas!

E

Vi stryper/programmerar om bilar till A-traktorer

E

Besiktad och klar!

Beskrivning

Vill du ha hjälp i djungeln med A-traktorer? 

Vi erbjuder kunnig hjälp vid ombyggnation/programmering av bilar till A-traktorer.

När programmering ej är möjlig så använder vi oss av LoH:s produkter.

Piteå anses ju på många håll vara A-traktorernas stad och genom åren har vi byggt om flertalet bilmodeller till A-traktorer.

Vi utför jobbet, plomberar det med vår stämpel, samt besiktar den så när körkortet är i land och du hämtar den hos oss är det bara att tuta och köra.

Du är välkommen att höra av dig till oss om du har några funderingar. Vi kan även tipsa om ”Vanliga frågor och svar” här nedan samt ”Bilprovningens hemsida” där man kan läsa om tänkvärda saker att tänka på vid ombyggnation till A-traktor.

Bilprovningen – A-traktor >

Vanliga frågor

Saknar du något svar är du alltid välkommen
att kontakta oss.

Vi går enklast att nå via telefon, mail eller varför inte ett besök? Kaffe finns det alltid.

 

Går min bil att bygga om till A-traktor?

Alla bilar går inte, men de flesta bilar går. Saker som du bör kolla upp är:

  • Finns drag? Eller går det att sätta dit?

Om det inte är en fyrhjulsdriven bil måste du även kolla så att bilen antingen väger minst 2 ton eller att axlarna klarar att du viktar om bilen. Om axlarna inte klarar det så måste bilen ha ett flak.

Hur räknar man för att kolla att vikten stämmer?

Om bilen inte är fyrhjulsdriven eller väger 2 ton så måste du vikta bilen enligt följande:

60% av bilens totalvikt ska vara fördelat på drivhjulen. Så är det en framhjulsdriven bil ska 60% vara fram och är det en bakhjulsdriven bil så ska alltså 60% av vikten vara bak. Bakhjulsdrivna bilar är svårare att vikta om då motorn sitter fram och bakaxeln många gånger inte klarar av att viktas nog mycket. Således är det vanligare att man bygger ett flak på dessa bilar.

Vilka bilar är att föredra?

En del bilar är så klart enklare och slutresultatet blir oftast aningen bättre på vissa också. Generellt blir nyare bilar oftast bättre.

Fyrhjulsdriven och automat samt att bilen har drag förenklar ombyggnationen.

Om den inte är fyrhjulsdriven måste bilen antagligen viktas.

Om den har manuell växling och inte automat så måste man oftast spärra de högre växlarna.

Drag är ett krav.

Vad gör ni när ni bygger om bilar till A-traktorer?

Oftast gör vi fartspärren, intyget samt åker och besiktar bilen så att du som kund kan hämta en färdig A-traktor hos oss. Vid önskemål har vi även byggt igen passagerar-/bagageutrymmet med en låda samt klätt in den och fixat galler, med andra ord gjort allt arbete för att kunna registrera om bilen till en A-traktor. Då detta tar ganska mycket tid så brukar dock oftast kunden redan ha byggt ”lådan” före bilen lämnas hos oss.

Hur långt innan måste jag boka en tid för min tänkta A-traktor?

Som alla andra jobb så är det periodvis mer och mindre, men i överlag så är det oftast flera A-traktorer i kö. Med andra ord så är det alltid bra att vara ute i god tid om du vill ha din A-traktor innan en viss tid.

 

Om du vill boka en tid för ombyggnation till A-traktor så är du välkommen att kontakta oss för att få en tid.

Kontakta oss

Abrahamssons Bilel AB
Verkstadsgatan 9
941 39 Piteå

0911 – 176 60

070 – 59 48 631

abrahamsson@bilel.nu

Snabb Länkar

  • Produkter
  • Om oss
  • Kontakt